Larv Längjum Fiber

 

Kontrollera driftstatusen först hos tjänsteleverantören genom att klicka på dennes logotype innan Ni gör en felanmälan:

  Klicka här för att komma vidare till riksnets hemsida  

Klicka här för att komma vidare till sappas hemsida

Zitius ny logo

Vid driftstörningar kontaktar Ni Riksnet när det gäller bredband och IP-telefoni samt Sappa när det gäller IP-TV. Telefon- och adressuppgifter finns längre ned på denna sida – skriv gärna ut denna information. OBS! tänk på att alltid begära att få ett ärendenummer som Ni noterar och spar som rör Er felanmälan. Detta är för att underlätta ärendehanteringen om det blir fråga om eventuell uppföljning. OBS! Riksnet ger endast support på elektronisk utrustning som mediaovandlare d.v.s den vita lådan som fibern är ansluten i (benämns även CPE) samt IP-telefonibox och Sappa supportar IP-TV boxen Dilog DIP-701. Fel på annan ansluten utrustning som TV-apparater, datorer, surfplattor, mobiltelefoner, Wifi-routrar, egna nätverk, telefonapparater, lagringsenheter som hårddiskar och USB-minnen, överförings utrustning av datatrafik via el-nätet eller liknande ansvarar inte Riksnet, Sappa eller Larv Längjum fiber förening för.

 

Mediaomvandlare (CPE)

Kontrollera så att all kablar först och främst är anslutna på rätt port och sitter i ordentligt samt inte har skador. LAN-port 1,2 och 3 är för bredband. IP-telefonin skall kopplas på LAN4 porten med eget VLAN för skyddad trafik. LAN-port 5,6 och 7 är för IP-TV. Kontrollera vilka lampor som blinkar/lyser på mediaomvandlaren (klicka på följande bild för anslutningsschema).

Klicka på bilden för anslutningsschema

 

Är WAN-lampan släckt så finns det ingen kontakt med NODEN och då skall detta omedelbart felanmälas till Riksnet på tfn. 0770-33 99 33. Prova dock med att starta om Er bredbandsrouter (CPE), IP-telefonibox, IP-TV box eller Wifi-router innan Ni kontaktar nedanstående supportavdelningar. Om Ni har en trådlös nätverksrouter (WiFi) så koppla ifrån denna och testa med att ansluta nätverkskabel direkt mellan mediaomvandlarens port 1,2 eller 3 och datorns nätverksport för att utesluta fel på utrustning.

 

Var vänlig gör följande test: låt mediaomvandlaren och telefoniboxen vara strömlös i ca 1 minut. Starta sedan om. Vänta i 15 minuter med att prova utrustningen så att alla enheter etablerat kontakt med alla servrar som de skall arbeta mot. Testa sedan om felet/störningen kvarstår. På telefoniboxen finns även en reset knapp som man kan trycka in ca 10sek för omstart. Om denna åtgärd görs så försvinner inställning gjord för förändrad tid av sändning av nummerserie.

 

När det gäller nätverkskabel så testa med en ytterligare kabel som ni vet fungerar. Kontrollera så att Ni har fräscha batterier i fjärrkontroller samt trådlösa telefoner. Använder Ni telefonförlängningskablar så var vänlig och kontrollera så inte felet orsakas av dessa. Kontrollera även teleplugg och telejack så det inte är glapp eller trasiga trådar i dessa. Se även under fliken FAQ om lösningen på problemet beskrivs där.

 

Om Ni har andra tjänsteleverantörer än Riksnet och Sappa på bredband, IP-telefoni eller IP-TV så vänder Ni Er direkt till den tjänsteleverantör som Ni får faktura ifrån.

  

Klicka här för att komma till Riksnet support

 e-post: support@riksnet.se               Telefon: 0770 – 33 99 33

 Öppettider: måndag t.o.m. fredag 8-21, lördag & söndag  11-16

  

Klicka här för att komma vidare till Sappa:s kontaktsida

e-post: hej@sappa.se                            Telefon: 0774-444 744

Öppettider: måndag t.o.m söndag 8-22