Larv Längjum Fiber

 

På denna sida visas frågor och svar (FAQ Frequently Asked Question(s) m.m.

Om Du har frågor till föreningen så sänder Du dem till e-postadress:

fiber.larv.langjum@gmail.com 

 

Min fjärrkontroll till Digitalmottagaren Dilog DIP-701 har gått sönder - var beställer jag ny? 

Svar: Du kontaktar Sappa direkt via e-post: hej@sappa.se eller via telefon 0774-444 744 så hjälper de dig så du kan få köpa en ny fjärrkontroll. Hos sappa kan Du även beställa strömadapter, HDMI-kabel, nätverkskabel samt scart-kabel passande digitalmottagaren Dilog DIP-701.

 

Vilken extern hårddisk passar till IP-TV box Dilog DIP-701?

Svar: Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Sappa rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av Sappa. Seagate Expansion Portable finnas i deras sortiment i två olika storlekar, 500GB och 1TB. Sappa rekommenderar inte USB-minnen, då dessa ofta har för låg hastighet. Detta innebär att vissa inspelningsmöjligheter inte kommer att fungera.

 

Var kan jag köpa lämlig hårddisk?

Svar: Du kan kontakta Sappa direkt via e-post: hej@sappa.se eller via telefon 0774-444 744 så hjälper de dig med lämpligt hårddisk köp ur det sortiment de har att erbjuda.

 

Var felanmäler man INTERNET och IP-telefonin?

Svar: Du klickar på fliken längst upp i menyraden ”VID DRIFTSTÖRNING” och följer sedan de anvisningar och använder de kontaktuppgifter som nämns.

  

Jag har flyttat in i en fastighet inom Larv Längjums fibers område och jag vill använda fiber anslutningen som finns i fastigheten. Jag vill inte teckna tippelplay. Hur går jag tillväga?

Svar: Du kan teckna separata tjänster på bredband, IP-TV samt IP-telefoni. Klicka på "Utbud" i meny raden och klicka sedan på Zmarket Vara logotypen för att komma vidare till portalen där du registrerar Dig och därefter kan du beställa de tjänster som beskrivs. Det finns ett stort antal abonnemang och välja på så kontrollera vilket som passar dig bäst. Vid anslutning av Din dator med ethernetkabel i mediaomvandlaren (den vita boxen som fibern är ansluten i) skall du använda LAN-port 1, 2 eller 3. När du sedan ansluter IP-TV box använder du LAN-port 5, 6 eller 7. I datorn öppnar du sedan din web-läsare och då skall Du få upp ”Zmarket sidan” och därefter följer du instruktionerna för beställning.

 

Jag är Tippel play kunde men får förutom räkning från fiber föreningen ändå räkningar från Riksnet och Sappa – varför?

Svar: Den månadsavgift du faktureras från fiberföreningen avser ett grundutbud som innehåller följande: 100/100Mbit bredband, IP-TV med ett basutbud på 20 st TV-kanaler samt fast abonnemang på enkel IP-telefoni. Detta innebär att om man vill ha extra tjänster i form att snabbare bredband eller större kanalutbud så faktureras man direkt från Riksnet (bredband) och Sappa (IP-TV). När du använder din IP-telefon så debiteras du för de samtalskostnader som du ringer för av Riksnet. Trippel play kunder inom Larv Längjum fibers nät debiteras ingen samtalskostnad när de ringer till varandra. Trippel play abonnemanget har en avtalstid på 5 år.

 

Hur gör man för att kontrollera och styra sitt IP-telefoniabonnemang till viss del via sin dators webläsare?

Svar: Du använder ett webbaserat hjälpmedel som heter Home Telavox. Var vänlig kontakta Riksnet på telefon 0770-339933 och be att få inloggningsuppgifter som gäller för Ditt abonnemang. Därefter kan Du bl.a. göra vidarekopplingar, lägga in röstsvar, sända SMS eller få tillgång till fakturor och samtalsspecifikationer.  

 

Om fastighetsägaren enbart vill aktivera telefoni eller internet, går detta och om det går vad kostar det?

Svar: Klicka på Zmarket Vara logotypen på startsidan för att komma vidare till information om de tjänster som kan köpas.

 

Fastighetsägaren vill koppla in fiber till fastigheten men vill inte aktivera tjänst, vad händer då?

Svar: Fastighetsägaren betalar alltid start/anslutningsavgiften på 1 000:- oavsett om tjänst skall aktiveras eller ej. I denna kostnad ingår installationen i huset av mediaomvandlaren (CPE:n). Detta gäller för samtliga anslutningar i Larv Längjum fiber ek för nät.

 

Var felanmäler man IP-TV:n?

Svar: Du klickar på fliken ”Vid driftstörning” i menyraden och följer sedan de anvisningar och använder de kontaktuppgifter som nämns.

 

Jag vill beställa en extra IP-TV box Dilog DIP-701 samt programkort – hur går jag till väga då?

Svar: Oavsett om Du är tripple play kund eller abonnerar på separat IP-TV tjänst så kontaktar Du Sappas kundsupport direkt på tfn. 0774-44 47 44 så hjälper de Dig och genomför beställningen och leverans.

 

Jag abonnerar på Riksnet Byalags Trippel play bas tv utbud och varför kan jag inte längre se TV4 Sport ?

Svar: Den 29:e mars 2014 ändrade nuvarande TV4 Sport namn till TV12. I och med att TV4 Sport ändrar namn till TV12 förändras innehållet på kanalen. Fokus på TV12 ligger på livsstil och sport, där det bästa från TV4 Sport lyfts in på helgerna samtidig som livsstilsprogram inom bland annat inredning och hälsa präglar kanalen på vardagarna. 

 

Varför får jag inte fram alla TV kanaler som skall ingå i Sappa Digital TV-bas utbud i Trippel play abonnemanget och jag vill även se de regionala SVT1 & 2 samt TV4 Skaraborg kanalerna?

Svar: Det är så att kanalerna ligger i en speciell ordning. Gå in på sappas hemsida för att se kanalsorteringen. Några exempel: Discovery Channel ligger på kanalplats 037 och TV4 Sport ligger på kanalplats 137. Vill man se SVT1 VÄST så ligger denna kanal på kanalplats 306, SVT2 VÄST ligger på kanalplats 326 och TV4 Skaraborg på kanalplats 340. För att förenkla kanalvalet så rekommenderas Du att göra en favoritlista. I instruktionsboken som medföljde IP-TV mottagaren så beskrivs på sidan 31 hur du går tillväga för att skapa en favorit lista.

 

Hur gör jag för att skapa en favoritlista i min IP-TV box?

Svar: Gå in i Huvudmenyn > gå till Favoriter > tryck OPT > välj Lägg till ny lista > gå ned till Lista nr.1 > tryck Opt > välj Lägg till/tag bort kanaler > välj de kanaler som önskas med ok > tryck pil vänster och välj spara för att spara din nya lista.

 

Jag är Tippel play kunde men får förutom räkning från fiber föreningen ändå räkningar från Riksnet och Sappa – varför?

Svar: Den månadsavgift du faktureras från fiberföreningen avser ett grundutbud som innehåller följande: 100/100Mbit bredband, IP-TV med ett basutbud på 20 st TV-kanaler samt fast abonnemang på enkel IP-telefoni. Detta innebär att om man vill ha extra tjänster i form att snabbare bredband eller större kanalutbud så faktureras man direkt från Riksnet (bredband) och Sappa (IP-TV). När du använder din IP-telefon så debiteras du för de samtalskostnader som du ringer för av Riksnet. Trippel play kunder inom Larv Längjum fiber nät debiteras ingen samtalskostnad när de ringer till varandra. Trippel play abonnemanget har en avtalstid på 5 år.

 

Fastighetsägaren vill koppla in fiber till fastigheten men vill inte aktivera tjänst, vad händer då?

Svar: Fastighetsägaren betalar alltid start/anslutningsavgiften på 1 000:- oavsett om tjänst skall aktiveras eller ej. I denna kostnad ingår installationen i huset av mediaomvandlaren (CPE:n). Detta gäller för samtliga anslutningar i Larv Längjum fiber ek för nät.

 

Om fastighetsägaren enbart vill aktivera Tv:

Svar: Klicka på Zmarket Vara logotypen på startsidan för att gå vidare till valbara tjänster

 

Vid ett möte (2012) så jag hörde inte om det kommer till moms? Det står i det senaste informationsbladet ca 18,000kr exkl. moms. Med en momsskattesats så blir priset ett helt annat. Vore tacksam att få frågan utredd.

Svar: Vi ändrade på årsmötet 2012 och den efterföljande extrastämman stadgarna för att insatsen skall vara momsfri. Vi kommer att få betala moms till entreprenören som bygger nätet men den kommer vi sedan att få tillbaka till föreningen från skattemyndigheten. Men det är så att på den insats varje anslutning skall betala är det ingen moms, insats är momsfri.

 

Mer information från Kommunikationsoperatören Zitius

Inaktiverat trådlöst nätverkskort på laptop

Det här problemet löser du enkelt genom att slå på wifi-reglaget, vilket är en knapps som sitter på sidan av din laptop. Du kan även aktivera nätverkskortet genom att hålla in funktionstangenten (ofta förkortad med ’Fn’ på tangentbordet) och sedan klicka på Fn+F1/F2/F3/F4/F5/F6/F7/F8/F9/F10/F11/F12 längst upp på tangentbordet som har en wifi-symbol. Ibland kan även nätverkskortet blivit inaktiverat i operativsystemet. Om du kör Windows XP/Vista/7/8 behöver du då gå in i ”Nätverksanslutningar” (skriv ”ncpa.cpl” i sökfältet i Startmenyn och klicka Enter), om ditt trådlösa nätverkskort är markerat som ”Inaktiverad” behöver du högerklicka på det och välja ”Aktivera”.

Nytt eller uppdaterat antivirus-, bandvägg-, eller operativsystem

För det mesta är det här inga problem, men både din brandvägg, ditt antivirus och ditt operativsystem behöver kontinuerliga uppdateringar för att fungera bra och säkert. Det händer dock med jämna mellanrum att saker börjar krångla efter en uppdatering. Testa då att inaktivera eventuella brandväggar och antivirusprogram. Installera ALDRIG ett extra antivirusprogram eller en extra brandvägg i tron om att det gör din dator dubbelt så säker. Detta kommer endast resultera i problem när de två programmen försöker utföra samma uppgift.

Router som hänger sig

Först och främst kan du prova att starta om routern. Hänger den sig ofta så kan du testa att uppdatera mjukvara. Om man provat att göra dessa saker och fortfarande har problem, så kan det vara en god idé att överväga att investera i en ny router.

Hastighetsproblem

Den i särklass vanligaste felorsaken till hastighetproblem är routrar. När du gör tester på till exempel bredbandskollen.se och den sidan visar att hastigheten du får ut är dålig så följer du bara de instruktioner du får på sidan:

  1. Koppla in din dator direkt i fiberkonverter (Inteno eller Raycore) och gör samma test.
  2. Byt ut din nätverkskabel och gör samma test.
  3. Om du har en annan dator – testa att koppla in den och gör samma test.

Dessa tre saker kommer vi be dig göra som en del av felsökningen av hastighetsproblem när du gör felanmälan. Därför är det bra om du gör det själv först. Väldigt ofta konstateras att felet ligger i just router, skadat kablage, eller i ovanligare fall skadad dator/nätverskort i dator.

Upplever du din dator som allmänt seg när du använder den i vanliga fall (vid uppstart, mediauppspelning, kontorsprogram osv) så kommer troligtvis din surf på internet också kännas långsam, även om datorn tar emot en hög hastighet mot internet. Din dator/surfplatta/mobil måste fortfarande lagra och bearbeta innehållet på hemsidorna du surfar på, speciellt sidor som t ex facebook som fylls upp med media (videos, bilder, reklam) kan bli rätt tunga för äldre eller enklare datorer och surfplattor. Ofta kan vanliga hemsidor gå snabbare att ladda ifall du installerar reklamblockerande mjukvara som t ex µblock. Vi rekommenderar att du utöver tester mot bredbandskollen.se även gör hastighetstester (återigen: kopplad med kabel direkt mot fiberkonverter) på:https://app.netrounds.com/zitius/speedtest/

Telefonbox

Det finns två ingångar att koppla in telefonboxen mot fiberkonverter/internet:

ETHERNET (den gula porten): Fel port.
INTERNET (den blåa porten): Rätt port.

Även om det är tekniskt möjligt att koppla in din telefonbox och dina telefoner via telefonjack så är det ingenting vi rekommenderar och vi kan inte garantera att tjänsten kommer fungera störningsfritt kopplat på det sättet.
Upplever du störningar på telefontjänsten så se till att koppla din telefon direkt i PHONE1-ingången på telefonboxen (om vi inte i samband med tidigare felsökning bett dig koppla in telefonen i PHONE2). Om störningarna kvarstår – starta om telefonboxen och testa en annan telefon kopplad direkt i PHONE1 innan du felanmäler till Riksnet.

Skadade kablar

Ibland går även kablage sönder, som t ex hdmi-kabeln eller nätverkskabeln. Kontrollera kablarna efter fysiska skador, testa med en annan kabel för att verifiera funktion.

Homeplug/Powerline – nätverk genom elnätet

En annan lösning för hemnätverk är att använda befintligt elnät för att bära upp nätverket. På samma sätt som att du vid fri sikt och med bra utrustning kan få bra hastighet med trådlös utrustning krävs en störningsfri elmiljö och bra utrustning för att få bra hastighet med nätverk över elnätet. Vanliga orsaker till störningar i elnätet är:

·        Ojordade eluttag

·        Gamla eller dåligt dragna elledningar

·        Om nätverksanslutningen går över olika elfaser

·        Grendosor och förlängningskablar

·        Annan elektrisk utrustning, som t ex mobilladdare

Om du upplever dålig hastighet när du är kopplad via elnätet så rekommenderar vi dig att koppla en dator direkt mot fiberkonverter istället.